اهمیت مهدهای کودک در آموزش و پرورش کودکان

آموزش و پرورش کودکان 3 تا 7 سال

همانطور که می دانیم توسعه، رشد و تکامل هر چه بیشتر و بهتر یک جامعه، بستگی به تدوین و ارایه آموزش و پرورش مناسب و متعالی دارد که بر پایه فرهنگ، عقاید، اهداف و سیاست های تربیتی آن جامعه است. و از آنجا که آموزش و پرورش کودکان 3 تا 7 سال بسیار حایز اهمیت است، لازم است که اولیای تعلیم و تربیت جامعه به تبیین و تشریح جایگاه این دوره اقدام کنند.

لزوم توجه بیشتر به آموزش و پرورش کودکان 3 تا 7 سال

طبق قوانین ایران، وزارت آموزش و پرورش مسوول و متولی دوره پیش دبستان است. و در کنار آن مراکز مختلفی همچون سازمان بهزیستی، وزارت ارشاد و سایر موسسه ها نیز در این امر مشارکت دارند. این امر به نوبه خود موجب بروز ناهماهنگی و بهم ریختگی هایی در این دوره حساس آموزشی شده است.

در واقع عدم وجود یک سیستم جامع و مطابق با آخرین راهبردهای آموزشی و فقدان کادری مجرب و آموزش دیده و آگاه به مسایل روز، باعث شده که مهم ترین پله آموزش دارای کاستی های فراوانی باشد و نتواند شرایط لازم برای ایجاد انگیزه، پرورش و خلاقیت نونهالان و کودکان را فراهم کند.

سرمایه گذاری در آموزش کودکان پیش دبستانی یک سرمایه گذاری بلند مدت است. آینده هر جامعه ، ارتباط مستقیم و جدی با آموزش و پرورش کودکان آن جامعه دارد و برای پیشگیری از آسیب های دوران نوجوانی و جوانی، هیچ راهی جز توجه به آموزش کودکان در سنین زیر 7 سال وجود ندارد.

اهمیت مهدهای کودک در آموزش و پرورش کودکان

1- مهد کودک بهترین محیط برای استعدادیابی کودکان است.

چرا که آموزش ها در مهد کودک به صورت غیرمستقیم اما همه جانبه است و تسهیل گر این امر به جای معلم ، مربی است. در مهد کودک آموزش موسیقی، ورزش، نقاشی خلاقانه، مسایل اعتقادی، بازی های گروهی سازمان یافته و آزاد، زبان دوم، مدیتیشن و بازی های تمرکزی و امثال آنها انجام می پذیرد که به رشد همه جانبه کودک مربوط می شود.

آموزش و پرورش کودکان در مهدکودک سبب می شود تا از استعدادهای پنهان کودک ، رونمایی شده و کودک شایستگی های خود را عرضه کند.

2- کودکانی که دوره 2 تا 4 ساله را در مهد کودک و پیش دبستانی گذرانده اند از ضریب هوشی و مهارت های ارتباطی بالاتری برخوردارند و در مدرسه آموزش پذیری و توانایی بالاتری دارند.

3- آموزش و پرورش کودکان در دوره مهد کودک و پیش دبستانی را باعث می شود که کودکان خلاق تر باشند، دامنه لغات وسیعتری داشته و قوه تخیل آنها توسعه یافته تر باشد.

4- هزینه کردن در آموزش و پرورش کودکان بسیار مقرون به صرفه تر است از هزینه هایی است که در سنین نوجوانی و جوانی ممکن است بر والدین تحمیل گردد. چرا که یادگیری مهارت های اصلی و اولیه زندگی در سنین کودکی و زیر 7 سالگی اتفاق می افتد و در کودک تثبیت می گردد.

در غیر این صورت شاهد افزایش آمار طلاق و بیکاری، اعتیاد و آسیب های دیگر خواهیم بود و برای آنها هزینه های هنگفت پرداخت خواهیم کرد.

پیشنهادهایی برای والدین

سرمایه های اصلی زندگی ما کودکانی هستند که همچون مومی نرم در دستان محیط شکل می گیرند. اندکی تامل کنیم که چه شکلی را می پسندیم؟ برای ساختن شکلی زیبا و منحصر به فرد لازم است کودکانمان را به یک محیط آموزشی غنی بسپاریم.

اگرچه خانه اولین محیط اجتماعی یادگیری است اما کافی نیست و کودکان امروز نیازهایشان با کودکان دیروز متفاوت است.

برای افزایش خلاقیت فرزندانمان حداقل 3 روز در هفته آنها را به مکان های آموزشی ببریم. کلاس های یک ساعته (موسیقی، نقاشی و غیره) جزو مکان های آموزشی اجتماعی محسوب نمی گردند، بلکه منظور مراکز مهد کودک و پیش دبستانی است.

برای کشف استعدادهای کودکان باید آنها را در مراکزی ثبت نام کنیم که در آن ها آموزش همه جانبه وجود دارد. کودک صرفا با انجام تست استعدادیابی، به واقع استعدادیابی نمی شود. بلکه بهترین ابزار برای استعدادیابی کودکان حضور مستمر آنها در مراکز مهد کودک و پیش دبستانی است.

از این رو مهد کودک و پیش دبستانی آفتاب اهداف زیر را برای رشد کودکان در نظر دارد :

رشد همه جانبه کودکان ( با تاکید بر جنبه رشد های 9 گانه کودک )

افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی و هوش هیجانی

معرفی هوش برتر کودکان به اولیا کودکان به منظور زمینه سازی برای جهت دادن به فعالیت کودکان و کسب مهارت های بیشتر

آشنایی کودکان با فرهنگ ایرانی – اسلامی سرزمین عزیزمان ایران

پرورش عزت نفس در کودکان ، احترام به خود و در نهایت احترام به دیگران

آشنای با حقوق خود و دیگران و احترام به آن برای داشتن شهروندانی مسئول درآینده

احترام به طبیعت و حفظ محیط زیست ( اعم ازگیاهان و حیوانات )

روش های رسیدن به اهداف فوق با رویکرد مهارت های اجتماعی و با تاکید بر هوش های چندگانه ی گاردنر و براساس الگوی آموزش E5+B است .

تهیه و تائید توسط عماد کلامی مقدم آموزگار دبستان امام حسین (ع)-شماره 5


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20