از وقتی که اینترنت وایرلس نصب کردیم به بلا دچار شدیم!!

یکی از دغدغه های مهم و اساسی خانواده ها نحوه برخورد و مدیریت رفتاری با نوجوانان هست،سپری کردن افراط گونه و بدون فایده از اوقات فراغت از سوی نوجوانان،خانواده ها را نگران و با مشکل روبرو کرده است.
گرایش به فضاهای مجازی،و یا زیاده وری استفاده از گوشی های تلفن همراه و بازی های کامپیوتری و سایر موارد دیگر یک آسیب جدی است که خانواده ها را با درگیری و مشغله ذهنی نگران کننده روبرو کرده است.
برخی از خانواده ها برنامه‌ای منظم و صحیح برای کنترل و هدایت علاقه و خلاقیت فرزندان خودشان دارند،در نتیجه کنترل نوجوانان و هدایت آنها برای خانواده سهل وممکن شده است .و اما برخی چنین تدابیر حساب شده ای ندارند و در واقع یا از آسیب جدی بی خبر هستند و یا فرصت و معلومات کافی در زمینه کنترل و هدایت فرزندان خودشان را ندارند.
در عین اینکه سیر تحول و ویژگی های شخصیتی فرزندان از دوره های مختلف خصوصا در دوره نوجوانی از سوی خانواده باید شناخته شده و پذیرفته شود،نیاز هست که برای اوقات فراغت نوجوانان یک تدبیر اساسی و حساب شده داشته باشیم.
می توان با دقت بیشتر انگیزه و علاقه فرزندان خود را شناسایی کرد و در رشد و شکوفایی آن برنامه ریزی کرده و در کنار او باشیم تا بتواند به موفقیت های خوبی برسد.
نوجوانی که می داند در پیشگاه خانواده محترم و ارزشمند هست،و هیچ گونه تحقیر و سرزنشی از سوی آنها نمی بیند،در این صورت علاقه و همت او به پذیرفتن حرف های منطقی خانواده بیشتر می شود.
در این صورت می توان یک مدیرت رفتاری حساب شده و خوبی را در پیش بگیریم و به اهداف تربیتی خودمان نائل شویم.
هر گونه بی اهمیتی یا افراط در نظارت،سرزنش،توبیخ،تنبیه های بیجا،تحقیر،تمسخر و یا رفتارهای اشتباه دیگر می تواند او را گستاخ و مشکل را اساسی تر کند.
یک نامه ای از انجمن در مورد رفتار یک نوجوانی که خانواده را نگران کرده است بیان می کنیم؛
سلام/من ۱۹ سالم هست و برادرم ۱۵، ما در یک خانواده‌ی خیلی خوب و تحصیل کرده ای بزرگ شده‌ایم، ازوقتی که اینترنت وایرلس نصب کردیم برادر من از ۱۶ ساعتی که در روز بیدارهست، ۱۷ ساعت مشغول استفاده از گوشی است!!و خانواده‌ام نسبت به این موضوع خیلی حساس شده اند وحق هم دارند، هر ترفندی را به کار بردند تا از گوشی دور کنند ولی فایده ای نداشت، برادرم مغز کامپیوتر بود، فرستادیم به یک مغازه ی از دوستان، که خیلی بزرگ و مجهز هم هست، خدمات کامپیوتری است، ولی به جای این که انجا کار کند و کار یاد بگیرد و فعال باشد به اینترنت مغازه وصل می شود و باز با گوشی خودش مشغول می شود.
جدیدا متوجه شده‌ام که دوست دختر دارد،و تو اینترنت عکس ها و فیلم هایی می بیند که اصلا مناسب او نیست، نمی توانم به خانواده‌ام بگویم، همین الان هم خیلی نگران و ناراحت هستند، چند بار به‌ خانواده گفتم گوشی را از بردارم بگیرند، ولی دلسوزی می کنند، لطفا بگویید چه کارکنم؟
بنام بهترین خالق هستی
با سلام و تحیت
برای حل این مساله لازم است به این نکات توجه شود:
۱. سعی کنید با ادب و احترام ازآسیب های چنین کارهایی او را آگاه کنید(خصوصا رابطه با جنس مخالف،دیدن فیلم و تصاویر آنچنانی و…)
۲. رابطه خودتان را با او بیشتر کنید(با هم صمیمی باشید،تا به شما اعتماد کند)
۳. به پدرتان این موضوع را بیان کنید(از ایشان بخواهید که اوقاتی را برای بردارتان اختصاص دهد،بازی فوتبالی،رفتن به استخر،کوهنوردی،و…)
۴. خانواده نباید او را بیشتر توبیخ کنند و سرزنش کردن هم خوب نیست،اما جدیت و قاطعیت هماهنگ از سوی خانواده در صورت انجام کارهای آنچنانی(البته بعد از تذکر،وآگاهی دادن) برای اصلاح یک امر الزامی است.
۵. زمینه سازی کنید که وقتش را با کارهای مفید پر کند(بعد از اینکه خودش پذیرفت که چنین کارهایی باعث تلف شدن وقتش هست)
۶. زمینه سازی کنید که با دوستان زرنگ و درس خوان روابطش بیشتر شود.
۷. انگیزه علمی و تحصیلی او را بیشتر کنید(مثلا با صحبت کردن در منزل با اعضاء خانواده،یا وعده پاداش و ….)
۸. سعی کنید در صورت امکان تذکرات را غیر مستقیم بیان کنید.
۹. مختصری حساسیت را کمتر کنید،بعد از مدتی از این کار دست خواهد کشید.
۱۰. نظارت را بیشتر کنید.
۱۱. سعی کنید در در تمام کارهایش بتواند هدفی خوب داشته باشد،همین ایجاد انگیزه برای داشتن یک هدف خوب و مفید و جامع او را نسبت به کارهای بی ثمر آگاه خواهد کرد(این خود آگاهی خیلی ثمرات خوبی را خواهد داشت)
۱۲. با محبت کردن و رعایت ادب و احترام و تکریم او می توان تعلق او را به خانواده بیشترکرد(یعنی هر چه قدر خانواده جذاب باشد شخص دیگر دنبال کارها و یا روابط آنچنانی با دیگران نخواهد بود)
۱۳. طوری برخورد کنید که اعتمادش نسبت به شما بیشتر شود.
۱۴. با انتقاد سازنده از کارهای او و وادار کردن ایشان به فکر می تواند سازنده باشید.
۱۵. فهرستی از علاقه مندی های او‌ را شناسایی کنید،و با برنامه ریزی خوب و جامع او را به سمت سوی استعداد او هدایت کنید.
۱۶. البته باید صبور باشید و عجله نکنید، همچنین توجه داشته باشید که بتدریج این مساله قابل حل هست.
۱۷. خصوصا رابطه پدر با ایشان باید بیشتر و صمیمی تر باشد.(باید یک رابطه دوستانه برقرار شود)
۱۸. دلسوزی ها باید مدیریت شده باشد،درغیر این صورت نتایج خوبی را درتربیت نخواهد گذاشت.
این مطلب را در انجمن دنبال کنید:‌ از وقتی که اینترنت وایرلس نصب کردیم به بلا دچار شدیم!!
آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

تهیه و تائید توسط عماد کلامی مقدم آموزگار دبستان امام حسین (ع)-شماره 5


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20