معلم ابتدایی،اقیانوسی از معلومات به عمق یک سانتی متر

معلم ابتدایی باید اقیانوسی از معلومات باشد به عمق یک سانتی متر
یک آموزگار از آنجا که باید شاخه های مختلف علوم را در کودکان پی ریزی کند لذا خود باید چیزی فرا تر از کتابهای درسی بداند . از ریاضی گرفته تا علوم قرآن اجتماعی و حتی هنر . ثابت شده است که در دوره ابتدایی آموزگار باید ارتباطی قوی ،موثر و عاطفی با دانش آموز برقرار کند و این عامل تفاوت اصلی و اساسی دوره ابتدایی و متوسطه نیز می باشد. و این ارتباط موثر و تنگاتنگ جز با سیستمی تک معلمی بوجود نمی آید.
بلاشک باید بیشترین استفاده را از این ظرفیت در مقطع ابتدایی، درجهت ارتقا و رشد کمی و کیفی سطح علمی ، اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان ببرد.
چطور ممکن است دبیری که به عنوان مثال تنها ریاضیات تدریس می کند در آن ساعات محدودی که با دانش آموز می گذراند با دانش آموز ارتباط قوی و عاطفی برقرار کند؟
بر فرض که در موارد بسیار معدودی چنین اتفاقی هم بیفتد،
آیا این دبیر ریاضی از وضعیت دانش آموز در علوم و اجتماعی و همچنین تفکرات دینی و عقاید مذهبی آن اطلاع دارد؟ از توانایی دانش آموز در سایر دروس، از علایق او ،از وضعیت تحصیلی کلی او و همچنین معضلات و مشکلات او در سایر زنگ ها و دروس اطلاع دارد؟ آیا اطلاع از این ها باعث ارتباط بیشتر ، عاطفی تر ، و به دنبال آن تاثیر عمیق بر روح و جان دانش آموز نمی شود؟ این دبیر ریاضی چقدر فرصت صحبت در مورد این مباحث و مباحثی که سبب ایجاد درک عمیق تر طرفین(دانش آموز و معلم)از هم می شود را دارد؟آیا رابطه یک دبیر ریاضی و شناخت او از خانواده دانش آموز و بالعکس،مانند معلمی هست که یاد دهی تمام دروس را به عهده دارد؟
دانش آموزان ابتدایی معلم خود را دانشمندی درتمام علوم می دانند.انسانی آگاه و عالم که کمتر چیزی هست که نداند و همین تفکر باعث تاثیر عمیق بر دانش آموز می شود.
دانش آموز چگونه دبیری را که فقط با یک کتاب سروکار دارد، انسانی دانشمند و آگاه در تمام علوم و نماد علم و دانش بداند؟
پس تفاوت مقطع ابتدایی و راهنمایی چیست؟
اصلا آیا نیازی هست که مثلا دبیر، متخصص علم شیمی باشد برای آموزش علوم در مقطع ابتدایی؟ آیا واقعا نیازی هست که فرد متخصص محض ریاضیات باشد برای آموزش ریاضیات در مقطع ابتدایی؟ و …
مگر فردی هست که هم متخصص ریاضی هم علوم هم قرآن و هم ادبیات و هم….. باشد؟قطعا خیر
این هنر معلم ابتدایی است که درک صحیحی از تمام علوم داشته باشد حتی به عمق یک سانتی متر
كار معلمي تنها يك شغل نيست زيرا با فكر و ذهن و روح افراد ارتباط دارد.
و معلمی تنها عشق است و عشق است و عشق و استعداد ، علاقه و تجربه

به قلم و تایید عماد کلامی مقدم
آموزگار پایه پنجم و ششم ابتدایی
دبستان امام حسین(ع)-واحد5


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20